Personvern

Skolelaboratoriet i realfag (Universitetet i Bergen) er ansvarlig for innhenting og bruk av personopplysninger som gjøres i forbindelse med drift og vedlikehold av kartiskolen.no. Nettstedet utvikles på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Servere er lokalisert hos IT-avdelingen ved Universitetet i Bergen.

1. Lagring av brukeropplysninger

Du kan bruke kartiskolen.no uten å registrere deg, men noen moduler har pålogging. Har du FEIDE-konto, kan du logge deg inn via den. Det opprettes da en konto som tilknyttes FEIDE-kontoen. Vi henter informasjon om deg fra FEIDE, men informasjon du lagrer hos oss vil ikke være tilgjengelig i andre tjenester.

For FEIDE-brukere har vi tilgang til følgende data om personer:

• Fornavn, etternavn og fullt navn
  • Visningsnavn (navn som normalt vises)
  • Fødselsår
  • E-post
  • Feidenavn (personlig ID hos organisasjonen)
  • Foretrukket språk
  • Organisjonstilknytninger (kommune og skole)
  • Roller i organisasjonen
  • Primær rolle i organisasjonen

2. Sletting av personopplysninger

Brukere kan kontakte nettstedet om sletting av brukerinformasjon og registrerte data. Sletting vil da bli gjennomført så rakst som mulig, og senest innen syv dager. I noen prosjekter på nettstedet er det hensiktsmessig å samle data over flere år. I slike tilfeller vil data bli anonymisert når brukerinformasjonen slettes. Sikkerhetskopier av databaser slettes etter tre måneder.

3. Tilgang

Ansatte sved Skolelaboratoriet i realfag (UiB) som har tjenstlige behov, har tilgang til informasjon som brukere registrerer på kartiskolen.no. IT-avdelingen ved UiB utfører systemvedlikehold på database- og webservere, som en del av driftsavtalen med Skolelaboratoriet i realfag (UiB).

Administratorer ved Skolelaboratoriet i realfag (UiB) har tilgang til brukerkontoer for å kunne endre eller slette brukere.

4. Webanalyse

Skolelaboratoriet i realfag (UiB) samler inn opplysninger om besøkende på kartiskolen.no. Formålet med dette er å utarbeide statistikk som vi bruker for å dokumentere bruk, samt forbedre og videreutvikle nettstedet. Eksempler på hva statistikken gir svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer og hvilke nettlesere som benyttes. Vi bruker nettanalyseverktøyet Matomo (Piwik) til dette. Data fra dette verktøyet lagres lokalt hos Universitetet i Bergen, og ikke hos tredjepart.

6. Eksterne lenker

Lenker på kartiskolen.no kan sende deg videre til andre nettsteder. Vi gjør oppmerksom på at disse nettstedene kan ha andre regler for personvern enn det som er oppgitt her.